2011年01月

イメージ 1

 今(なま)に残(ぬく)とおる典型的(てぃんちいてぃち)なゆっかっ人(ちゅう)ぬ屋敷(やしち)なてぃ、南城市ぬ文化財(ぶんくぁぜえ)やん。
 昼(ひる)お、戸(はしる)んわい開(あ)きらっとおしが、中(なか)あ、庭(なあ)ぬ石ひんぷんし、かたかさってぃ見(み)いらん。
 魔物(まじむん)ぬ入っち来(く)うん為(たみ)ぬむんやんでぃ、言(い)やゃっとおしが、プライバシー守(まむ)ゆる為んやん。
 回(まあ)いぬ福木ん又、大風(ううかじ)がたかぬ為んやしが、石垣(いしがち)とぅ共(とぅむ)にプライバシー守とおん。
 我(わあ)がくうさいにい迄(まで)え、くんな屋敷え、戦(いくさ)なかい壊(くう)さらんようい、いいくるまあにんあたしが、どぅく、古くなてぃ建替(たてぃけ)えらったい、家主(やあぬぬうし)が移民さいし、今あ、でえじな、いきらく、けえ、成とおん。

【語句】
今に残とおる=今に残る。
典型的なゆっかっ人(ぬ屋敷なてぃ=典型的な士族の屋敷であり。琉球には武士階級は存在しなかったので、日本語訳となってしまった学術用語「士族」は本来は適切ではない。主里に集められた地方の按司(豪族)階級か、科(中国の科挙に相当)に合格し官職(公務員)になった人々の総称である。
南城市ぬ文化財やん=南城市の文化財である。
昼お、戸ん=昼は戸も。
わい開きらっとおしが=開けっぴろげになっているが。
中あ、庭ぬ石ひんぷんし=中は、庭の石製のひんぷんで。「ひんぷん」は遮蔽物の事。「ひんぷん」は庶民は竹製、木立などで代用した。近年はブッロク造りも見受けられたが、現在ではひんぷんを造る家はない。
かたかさってぃ見いらん=遮られて見えない。「かたかすん」=「遮る」の意味。
魔物ぬ入っち来うん為ぬ=魔物が入って来ない為の。魔物は直進すると考えられているから。
むんやんでぃ、言やゃっとおしが=言われているが。
プライバシー守(まむ)ゆる為んやん=プライバシーを守る為でもある。
回いぬ福木ん又=周囲の福木もまた。
大風がたかぬ為んやしが=台風をさえぎる為でもあるが。
石垣とぅ共にプライバシー守とおん=石垣と共にプライバシーを守る。
我がくうさいにい迄え=私が幼い頃までは。「我」は主語として用いる場合等(英吾のI)は「わん」であるが、所有形(英吾のmy)は、「わあ」となる。
くんな屋敷え=このような屋敷は。
戦なかい壊さらんようい=戦争で破壊されず。
いいくるまあにんあたしが=だいたいどこにでもあったのだが。
どぅく古くなてぃ=あまりにも古くなり。
建替えらったい=建替えられたり。
家主が移民さいし=家主が移民したりして。
今あ、でえじな=今は、すっかり。
いきらく、けえ、成とおん=少なく、成ってしまった。「けえ」は動詞の前に付く副詞。

イメージ 1

 喜屋武岬(ちゃんみさち)ぬあまりかあや、ジョン・万次郎が上陸さんでぃ言ゃっとおる大度海岸ぬあん。
 万次郎や自(どぅう)が上陸さる琉球(りゅうちゅう)ぬ地名やチャンクミーシ(喜屋武・米須)やんでぃち良(ゆ)う覚(うび)いとおたん。
 何(ぬ)がんでえ、彼(うり)え、ニ(た)けん、糸満(いちま)ぬんかい上陸さくとぅやん。アメリカぬ船(ふに)んかい乗(ぬ)しらってぃ行ちゅる途中(みちなか)、大度海岸ぬんかい寄(ゆ)たるばすやん。うんにいじ、万次郎や、きっさ、必(かんな)じ、日本ぬんかい戻(むどぅ)てぃ来(ちゅ)ゅうんでぃち、肝決(ちむち)わみてぃが居(をぅ)たらあ?。
 あんし、ハワイから日本ぬんかい戻ゆるばす、直(し)ぐお日本ぬんかいや、行かな先(ま)じえ、くぬ海岸ぬんかい上陸さるばすやん。

【語句】
喜屋武岬ぬあまりかあや=喜屋武岬の向こう側は。「あまりかあ」は「向こう側、あちら辺」等の意味。「くりかあ」や「この辺、ここいら」等の意味。
ジョン・万次郎が上陸さんでぃ=ジョン・万次郎が上陸したと。
言ゃっとおる大度海岸ぬあん=言われる大度海岸がある。
万次郎や自が=万次郎は自分が。
上陸さる琉球ぬ地名や=上陸した琉球の地名が。
チャンクミーシ(喜屋武・米須)やんでぃち=チャン・クミーシであると
良う覚いとおたん=良く記憶していた。
何がんでえ=なぜかといえば。
彼え、ニけん=彼は二度も。
糸満ぬんかい上陸さくとぅやん=糸満に上陸したからである。
アメリカぬ船んかい乗しらってぃ行ちゅる途中=アメリカ船に乗せられて行く途中。
大度海岸ぬんかい寄たるばすやん=大度海岸に寄ったのである。
うんにいじ=そのときに。
万次郎や、きっさ、必じ=万次郎は、既に、必ず。
日本ぬんかい戻てぃ来ゅうんでぃち=日本に戻って来ると。
肝決わみてぃが居たらあ?=決意していたのであろうか。
あんし=そして。
ハワイから日本ぬんかい戻ゆるばす=ハワイから日本に戻るとき。
直ぐお=直接には。
日本ぬんかいや、行かな先じえ=日本には向かわず。
くぬ海岸ぬんかい上陸さるばすやん=この海岸に上陸したのである。

↑このページのトップヘ